Miten poliitikko rentoutuu kesällä?

Kesäloma on kaikille työtätekeville se aika, kun akut pitää ladata talven pimeitä ja kylmiä kuukausia varten. Mutta miten me pääsemme eroon töistä nykyaikana, kun kannamme aina mukanamme älypuhelinta ja olemme siten koko ajan tietotulvan kohteena. Emme edes uskalla jättää puhelinta pidemmän matkan päähän tai pidemmiksi ajoiksi, sillä meidät on tavallaan jo ehdollistettu siihen, että olemme koko ajan saatavilla – jopa lomalla.

Mutta poliitikonkin pitää levätä. Varsinkin tänä kesänä. Mennyt kevät oli kovaa aikaa kaikille. Onneksi kesä on ollut säältään varsinainen intiaanikesä ja syksystä ei uskalleta toivoa vielä mitään. Ensi vuonna keväällä ovat edessä jo kuntavaalit, joten nyt sitä energiaa ja uusia ideoita pitää saada sinne varastoon kerättyä.

Rentoudu, ja nauti

Nyt lomalla pitää nauttia omasta ja perheen ja ystävien seurasta ja päästä irti arjen oravanpyörästä. Jos loman aluksi on vaikea rentoutua, niin aloita muutamalla helpottavalla asialla:

  • sammuta se herätys puhelimestasi tai herätyskellostasi loman ajaksi
  • sovi itsesi kanssa, että viet sen puhelin hyvissä ajoin illalla pois käsiesi ulottuvilta ja laita sen iltatila päälle, ettei se häiritse
  • lupaa viettää aikaasi perheen kanssa
  • pyri tekemään jotain uutta perheesi ja ystäviesi kanssa, mitä et ole aiemmin vielä tehnyt

Rentoutumiseen voit kokeilla vaikka uutta trendituotetta CBD-öljyä. Se ei siis ole mikään kannabistuote, tai vaarallinenkaan tuote. Sillä on oikeasti mahdollisia vaikutuksia rentoutumiseen ja parempaan uneen. Klikkaa tästä lisää, jos alkoi kiinnostaa.

Nuku hyvin ja syö säännöllisesti

Jos työkaudella et ehdi nukkua hyvin tai unirytmi on mitä sattuu, ja syötkin vähän koska sattuu, niin korjaa asia lomalla. Ota tavoitteeksi, että nukut hyvin joka yö, syöt paremmin ja liikut enemmän sekä juot vettä ja sokerittomia juomia tarpeeksi. Pidät siis itse omasta kehostasi loman aikana huolta, jotta jaksat sitten taas painaa kun on töiden aika.

Nukkumisella, syömisellä, juomisella ja liikkumisella sekä aiemmin muistutetulla omilla kavereilla eli sosiaalisella kanssakäymisellä on huima merkitys oman vireystilan latauksessa. Unen määrä on kaikille meille yksilöllistä, mutta riittävä määrä on keskimäärin siellä 7-9 tunnin yöunissa, ja jos tapana on ottaa lomalla päiväunia, niin sellainen 10-20 minuutin torkut on vielä ok, pidemmät päiväunet vain sekottavat yöuntamme.

Muista myös liikkuminen

Kehomme on siinä mielessä erikoinen, että se vaatii työntekoa. Mitä vanhemmaksi tulemme, aktiivisuutemme yleensä laskee ja siten myös käyttämämme kalorimäärät samalla, joten emme enää voi syödä kuten nuorempana. Jos emme muuta ruokailutottumuksiamme, meidän tulee yhä myös liikkua. Vanhempana liikkumisen muodot voivat vaihtua, kunhan vain pidät huolta, että jatkat liikkumista. UKK-instituutilla on hyvä liikkumissuositus kaavio.

Liikkumisen suosituksessa on vanha tuttu ydin: sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi yhä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saa myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi. Tällöin liikkumisen määrä on 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Uudistetusta liikkumisen suosituksesta on poistunut vaade vähintään 10 minuutin kestoisista liikkumishetkistä. Nyt riittävät jo muutaman minuutin pätkät kerrallaan.

Kuva: https://www.ukkinstituutti.fi/liikkumisensuositus/aikuisten-liikkumisen-suositus

Paluu töihin

Kun sitten palaat lomilta töihin, yritä säilyttää edes osa kesäloman uusista tottumuksista. Yritä liikkua jatkossakin töiden jälkeen, varsinkin jos istut paljon töissä. Yritä laittaa se puhelin myös jatkossa hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa pois, jotta aivosi saavat vapaa-aikaa sinisestä valosta ja yritä saada nukuttua tarpeeksi.

Myös syömiselle olisi hyvä saada rakennetta myös työaikana, vaikka sitten valmiilla eväslaatikoilla, tai joillain muulla tavalla. Saat varmasti tarpeen vaatiessa sovittua vaikka paikallisen ravintolan tuovan sinulle tietyt lounaat joka arkipäivä, ja hintakaan ei ole tuskin kalliimpi kuin tavallinen lounasruoka – aina kannattaa kysyä, jos vaikka joku toinenkin työpaikaltasi haluaa samanlaisen erikoispalvelun!

Comments are closed.