Virtuaalitalous: Katsaus pelin sisäisiin ostoihin ja mikrotapahtumiin

Virtuaalitalous on kiehtova aihepiiri, jota on vaikea sisäistää ilman käytännön kokemusta. Virtuaalivaluutat, kuten Bitcoin, ovat viime vuosina valloittaneet maailmaa, ja vaikka esimerkiksi Bitcoinin arvo on välillä ollut syöksykierteessä, on se jälleen kivunnut yli 60 000 euroon. Virtuaalitalous kasvaa vauhdilla myös peleissä, joissa tokeneilla ja virtuaalivaluutoilla voi tehdä pelin sisäisiä ostoja. Katsotaan siis tarkemmin, missä pelin sisäisissä ostoissa ja mikrotapahtumissa tällä hetkellä edetään.

Pelin sisäiset ostot lisäävät jännitystä uhkapeleihin

Pelin sisäiset ostot ja mikrotapahtumat alkavat saada vähitellen jalansijaa myös rahapeleissä nettikasinoilla. Nettikasinoiden kolikkopelit muuttuvat vuosi vuodelta monipuolisimmiksi ja ensimmäisiä pelin sisäisiä ostoja on käytössä alalla suuntaa näyttävissä peleissä. kolikkopelit netissä ovat entisiä peliautomaatteja huomattavasti monipuolisempia ja pelin sisäisillä ostoilla ja mikrotapahtumilla pelaamisesta voidaan tehdä entistä jännittävämpää ja mukaansatempaavampaa. Useampi kolikkopeli jo hyödyntää näitä ominaisuuksia, mutta todellista läpimurtoa vielä odotetaan.

Virtuaalivaluutat tarjoavat pelaajille mahdollisuuden ostaa pelimerkkejä, osallistua peleihin tai lunastaa erikoistarjouksia, mikä kaikki tuo pelaajalle lisäarvoa normaaliin pelikokemukseen verrattuna. Virtuaalivaluutat, kuten Bitcoin, Ethereum ja Dogecoin, mahdollistavat välittömät rahansiirrot ja helpottavat pelaajien pääsyä erilaisiin peleihin ilman perinteisten valuuttojen vaihtamisen vaivaa. Virtuaalivaluutat lisäävät myös pelaajan anonymiteettiä, joskin kasinoilla on usein kaikesta huolimatta tunnistauduttava. 

Pienet ostot bonuksien tai lisäpelimerkkien muodossa lisäävät jännitystä ja tarjoavat pelaajille lisäarvoa. Tämä ilman muuta tekee pelaamisesta mielenkiintoisempaa, mutta on myös riksi, että se kannustaa kuluttamaan pelaamiseen entistä enemmän. Suuntaus on kuitenkin se, että kolikkopelit netissä tulevat hyödyntämään näitä ominaisuuksia jatkossa entistä enemmän, varsinkin, jos virtuaalivaluuttojen käyttö kasvaa tulevaisuudessa. Mitä useampi ihminen käyttää virtuaalivaluuttoja, sitä enemmän niille varmasti keksitään myös käyttöä ja palveluita.

Mobiilipeleissä jo keskeinen tulonlähde pelinkehittäjille

Pelin sisäiset ostot ja mikrotapahtumat ovat muovanneet merkittävästi sekä mobiili- että tietokonepelien talousmalleja viime vuosien aikana. Mobiilipeleissä ne ovat usein jo lähes keskeisessä roolissa, tarjoamalla pelinkehittäjille merkittävän tulonlähteen ilmaisten tai freemium-pelien kautta. Monet mobiilipelit ovat nykyisin ilmaiseksi ladattavissa Google Playn ja Apple Storen kaltaisista sovelluskaupoista, mutta pelaajat voivat tehdä pelin sisäisiä ostoksia pönkittääkseen pelimenestystään tai tehdäkseen pelaamisesta muutoin antoisempaa.

Pelaajat voivat siis hyödyntää pelin sisäisiä ostoksia parantaakseen pelikokemusta, mutta samalla tämä herättää myös keskustelua pelien oikeudenmukaisuudesta ja mahdollisista muista riskeistä. Tietokonepeleissä mikrotapahtumat voivat lisätä sosiaalista vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä, kun pelaajat voivat muokata hahmojaan tai ostaa eksklusiivista sisältöä. Nykyisille nuorille aikuisille pelaaminen tarkoittaa hyvin erilaista kokemusta, kuin 80-luvulla Amigan ja Commodoren ääressä kasvaneille. On tärkeää, ettei pelin sisäisistä ostoista tehdä riippuvuutta aiheuttavaa tekijää peleihin, jotta pelaaminen pysyy aina viihdyttävänä.

Mikrotapahtumat yksinkertaisesti selitettynä

Mikrotapahtumat voivat tuntua vaikeasti ymmärrettävältä tekijältä pelimaailmassa, joten puretaan tätä käsitettä hieman tarkemmin auki. Käytännössä ne ovat nykyisin digitaalisten pelien taloudellisen mallin kulmakivi, sisältäen monenlaisia muotoja, jotka vaikuttavat pelikokemukseen. 

Keskustelua on herättänyt esimerkiksi loot-laatikot, jotka tarjoavat satunnaisia palkintoja pelaajille. Ne ovat herättäneet keskustelua esimerkiksi niiden arpapelimäisten piirteiden vuoksi. Kolikkopeli netissä voi luonnollisesti sisältää satunnaisuuteen perustuvia lisäpalkintoja, mutta rahapelien pyörittäminen on luvanvaraista toimintaa, eikä arpapelimäisiä piirteitä voi lisätä aivan vapaasti muihin peleihin.

Pelien sisäiset valuutat, joista usein käytetään termiä ”tokenit”, mahdollistavat transaktiot pelien sisällä, mikä tekee mahdolliseksi hahmojen tai varusteiden päivittämisen. Näyttävämmät asut, erikoisominaisuudet ja lisävarusteet ovat esimerkkejä kaupan olevista tuotteista pelien sisällä. Nämä mikrotapahtumat voivat parantaa pelikokemusta tarjoamalla lisäsisältöä ja tukemalla pelissä eteenpäin menemistä, mutta ne voivat myös aiheuttaa paineita kuluttaa. Ne voivat myös luoda eripuraa pelaajien kesken, kun joku menestyy vain ostamalla menestystä ongelmanratkaisun sijaan.

Freemium-malli yleistymässä

Peleissä ja muissa virtuaalisissa ympäristöissä käytössä olevat uudet talousmallit muuttavat kuluttajien tottumuksia ja pelitalojen bisnesmallia. Peleissä ja sovelluksissa suosioon noussut freemium-malli tarjoaa monia etuja:

  • Se madaltaa kynnystä kokeilla uutta peliä tai sovellusta, joten yhä useampi uskaltaa kokeilla ennen mitään maksua.
  • Se kasvattaa sitoutumista, kun pelaajat saavat ilmaista sisältöä ja voivat vain halutessaan ostaa lisää.
  • Pelinkehittäjille se luo jo tänä päivänä merkittävän tulonlähteen, mikä puolestaan mahdollistaa uusien pelien kehittämisen.

On selvää, että monien sovellusten ja pelien myyntiluvut näyttäisivät huomattavasti pienemmiltä, jos niitä pelatakseen olisi pitänyt tehdä aluksi 5 euron kertaostos. Toisaalta pelistä pitäessään, monet ovat valmiita kuluttamaan pelin sisäisiin ostoksiin jopa kymmeniä tai satoja euroja, joten pelinkehittäjät eivät usein menetä loppujen lopuksi taloudellisesti mitään tarjotessaan pelejään freemium-mallilla.

Pelin sisäiset ostot ja mikrotapahtumat tarjoavat pelinkehittäjille eurojen lisäksi myös paljon arvokasta dataa. Käytännössähän se on suoraa palautetta pelaajilta pelinkehittäjille. Tällainen suora palautejärjestelmä edistää tuotteen jatkuvaa kehitystä ja mukauttamista pelaajien toiveisiin, mikä puolestaan vahvistaa käyttäjien uskollisuutta ja sitoutumista. Jos freemium-mallissa kauppa ei käy, ei lisäominaisuudet ole haluttuja, eivätkä pelaajat koe niitä tarpeellisiksi, vaikka muutoin peliä pelaisivatkin.

Mikrotapahtumat ovat vasta tiensä alussa

Vaikka mikrotapahtumiin ja pelin sisäisiin ostoihin liittyy vielä paljon kysymysmerkkejä, ne ovat todennäköisesti vasta päässeet tiensä alkuun. Netissä muutoinkin tarjotaan kaikenlaisia palveluita aluksi ilmaiseksi käyttöön, oli kyseessä sitten elokuvat, musiikki, kirjat ja jopa kasinopelit. Suomalaiset kolikkopelit ja muut kasinopelit voi testata aluksi ilmaiseksi pelaamalla niin sanottuja demo-versioita, joita voi pelata ilman talletuksen tekemistä.

Tulevaisuudessa virtuaalitalouden odotetaan kehittyvän entistä monimutkaisemmaksi, kun uudet teknologiat, kuten tekoäly ja lohkoketjut, integroituvat pelin sisäisiin ostoihin ja mikrotapahtumiin. Tekoälyn avulla voidaan luoda personoituja ostokokemuksia mukauttamalla tarjouksia pelaajien käyttäytymisen ja mieltymysten mukaan. Lohkoketjuteknologia voi puolestaan tarjota läpinäkyvämmän ja turvallisemman tavan hallita virtuaalivaluuttoja ja -omaisuuksia, mikä mahdollistaa entistä aidomman omistajuuden digitaalisista esineistä.

Kuten usein muutenkin uuden teknologian kehittyessä, herätään asiaan myös lainsäätäjien toimesta ja toimintaa ryhdytään sääntelemään mahdollisten haittavaikutusten kitkemiseksi. Ikärajoja tultaneen valvomaan jatkossa entistä tehokkaammin, mikä on niin ikään nykyisin entistä helpompaa pankkitunnuksilla varmentamisen avulla.