Suomi ja erikoisasema EU:ssa

Olemme tälläkin sivustolla useamman kerran kirjoitelleet Suomen erikoisasemasta rahapelien suhteen. Tosiasia kuitenkin on, että Suomi on ainoa EU jäsenmaa, jossa rahapelit ovat yhä monopolin takana. Vaikka mediassa ministeritasolla saakka puhutaan erilaisista mahdollisuuksista rajoittaa pelaamista rahaliikenteen kautta, unohdetaan lauseissa ja kannanotoissa se, että näissä maissa missä rajoituksia on tehty, on operaattoreilla mahdollisuus lisenssin kautta saada oikeus tarjota pelejä.

Siinä missä suomalainen monopoli saa markkinoida omia pelejää jokaisen kaupan kassoilla, asettaa pelejä kauppojen kassojen jälkeisiin tiloihin ja mainostaa pelejä televisiossa, radiossa, lehdissä, sosiaalisessa mediassa ja netissä, niin kansainvälisesti toimiville operaattoreille on mahdollisuutena tarjota vain esimerkiksi vedonlyöntibonukset, mutta niitäkin varten pelaajien pitää ensiksi Googlen avulla löytää pelipaikat. Loogisesti ajateltuna ei ole kovin vaikeaa päätellä, mikä aiheuttaa eniten pelaamista, ja mikä voitaisiin helposti poistaa jos haluttaisiin.

Tutkijat ovat laskeneet ja todenneet että rahapelaaminen on toimialana sekä tärkeä tulonlähde kansantaloudelle että julkiselle taloudelle. Suomessa varsinkin sen rakenne on kehittynyt nimenomaan suuntaan, missä suomalaiset pelaajien tappioilla kustannetaan noin miljardilla erilaisten hankkeiden ja yhdistysten rahoitus – joista monet eivät edes ymmärrä, että toiminnan rahoittaa nimenomaan suomalaisten rahapelaajien tappiot, heille se on vain valtiolta saatavaa tukea.

Suomella on monopoliinsa EU:lta erikoishyväksyntä ja se on mahdollista jatkossakin vain jos rahapelihaittojen ehkäisy ja tehokas sääntely ovat etusijalle – jostain syystä Suomessa on kiinnitetty todella paljon keskusteluhuomiota sääntelyyn, mutta ei haittojen ehkäisyyn ja jätetty todella paljon huomioimatta sitä toista reittiä, minkä käytännössä kaikki muut Euroopan maat ovat valinneet. Valitsella lisenssimuotoisen etenemistavan, saadaan aikaan entistä läpinäkyvämpi markkina, paremmat valvontavälineet ja selkeämpi ja tehokkaampi valtiollinen johtaminen.

Suomessa muutoksen vastarinta on kovaa ja muutokset hitaita, koska meillä osa rahojen saajista eli tappioista hyötyjistä ovat mukana päättämässä rahapelitoiminnan tuotoista – miksi kukaan purisi ruokkivaa kättä???

Kilpailu ja kuluttajavirasto on tehnyt aiheesta laajamittaisen selvityksen, joka jokaisen kansanedustajan tulisi lukea ja miettiä tulevaisuutta ilman historian painolastia.

Rahapelien haitat ja tulevaisuus

Sisäministeri kertoo, että he ovat käynnistäneet arpajaislain uudistamista koskevan hankkeen tammikuussa 2020. Hankkeen tavoitteena on mm. selvittää arpajaislain uudistamistarpeita erityisesti rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisyn ja vähentämisen edelleen tehostamiseksi. Sisäministeriö ei ole edes harkinnut lisenssimallisen järjestelmän tutkimista Suomen oloissa (!). Sisäministeriö on kyllä tutkinut mahdollisuutta tehdä yhteistyötä muiden maiden operaattoreiden kanssa, jotta pelaajilla olisi lisäoptioita pelaamiseee ja monopolin pelivalikoima onkin viimeisen vuoden aikana laajentunut sisältämään täsmälleen samoja pelejä, joita on tarjolla myös muissa netin kasinopelejä tarjoavilla sivustoilla. Kaiken kaikkiaan monopoli järjestelmän ylläpitäminen tuntuu kaksinaismoralistiselta päätökseltä, jonka takana ei oikeasti ole pelihaittojen ehkäisy vaan rahatulojen turvaaminen nykyisille organisaatioille ja toimiville.

Suurimmat otsikotkin ovat viime aikoina koskeneet nimenomaan vähentyneen pelaamisen aiheuttamaan laskua pelivoitoissa, joka on aiheuttanut loven valtion tuloihin, jota nyt pyritään paikkaamaan! Missä vaiheessa joku oikeasti huomaa, että nykyinen järjestelmä ei ole toimiva ja tätä jatkettaessa pelitulot tulevat pienenemään vuosi vuodelta ja sitä kautta myös valtion kulut kasvamaan, jollei koko avustushimmeliä rakenneta uudelleen tai tuoda peliin lisenssimaksut, joilla kustannetaan näitä avustusrakenteita. Jos tilastollisesti on selvää, että pelaaminen ulkomaille on kasvanut tasaisesti ja pelaaminen Suomessa vähentynyt tasaisesti, laittamalla ulkomaille pelaaminen verolle ja lisensseille, saadaan valtiolle lisää tuloja.

Markkinointi on rajattavissa helpolla

Pelot markkinoinnin lisääntymiselle ovat aika turhia, sillä kuten monissa Euroopan maissa, niin Suomessakin voitaisiin asettaa samat mainontarajoitteet kuntoon – samalla se tarkoittaisi myös nykyisen monopolin markkinoinnin entistä rajoitetumpaa muotoa!

Comments are closed.