Suomen hallitus hakee tiukennuksia rahapelilakiin

Vaikka jo vuosia Suomessa on käyty aktiivista keskustelua monopoli aseman tulevaisuudesta, hallitus haluaa jatkaa jopa entistä tiukemmalla linjalla. Hallituksen istuvat ministerit ovat antaneet jopa sen sisältöisiä lausuntoja medialle, että Suomi voisi estää internetliikenteen eurooppalaisille nettikasinoille, jotka tarjoavat pelejään suomalaisille. Tällä hetkellähän Suomella on erikoissopimus EU:n kanssa, mikä mahdollistaa rahapelien monopolin Suomessa, vaikka olemme EU:ssa.

Rahapelit ja Eurooppa

Rahapelaaminen on yhä kasvussa Euroopassa, kun yhä uudet maat avaavat lakejaan ja mahdollistavat nettikasinoiden rahapelilisenssien hakemisen. Sen sijaan maissa kuten Englanti, Ruotsi ja Suomi rahapelaaminen on jo tullut aika lailla maksimaaliseen pisteeseen ja nyt on enemmän kysymys siitä, onko se  nettikasinot, jonne asiakkaat menevät vai kuten Suomessa valtion monopolin nettikasino tai ne tuhannet pelipaikat kaupoissa ja huoltoasemilla.

Euroopan trendi rahapeleissä on yleisesti ottaen lisenssipohjainen malli, mutta samalla useat maat ovat tiukentaneet niin nettikasinoiden markkinointia kuin myös yleistä toimintaa ja monet operaattorit ovatkin jo ottaneet opikseen ja alkaneet tuottaa entistä monipuolisempia palveluita pelaajille, jotta nämä voivat paremmin hallinnoida pelaamistaan. Puhutaan oikeasti pelien tuottamisen ja pelien pelaamisen vastuullisuudesta. Harvat kuitenkaan ovat menneet niin pitkälle vastuullisuusajattelussaan kuin Ahvenanmaan PAF, joka on laittanut pelaajille vuosikohtaiset maksimitappiot, jonka jälkeen pelaaja ei voi hävitä enempää rahojaan. PAF on itse laskenut ja kertonut myös summan, minkä se näin häviää, mutta tosiasiassa tällaisia paljon häviäviä on pieni määrä kokonaispelaajamäärään verrattuna.

Vastuullisuus ja pelaaminen

Ihminen on pelannut rahasta aina. Nykyään suurin osa rahapelaamisesta tapahtuu urheiluvedonlyönnin parissa ja vasta kaukana sen jälkeen tulevat maailmalla kasinopelit ja automaattipelit. Suomessa asia on hieman vinksallaan lukujen suhteen, mutta syynä on kaupoissa yms olevat yli 18 000 automaattipeliä, joita pelataan päivittäin siten, että vuositasolla puhutaan miljardeista euroista pelikierroksia! Veikkaus on kertonut vähentävänsä viiden vuoden aikana peräti 8 000 peliautomaattia, mutta samalla se lisää pelitarjontaan netissä(!), joten mikä on lopullinen ero lopputuloksessa? Peliautomaattien lähteminen kaupoista vähentää luonnollisesti Veikkauksen liikevaihtoa, koska jokainen kuka on kävellyt noiden pelikoneiden ohi, on voinut tehdä itse havaintoja siitä, ketkä niitä pelejä oikeasti pelaavat.

Jos ihminen oikeasti haluaa pelata rahapelejä, netti tarjoilee siihen entistä monipuolisemmat vaihtoehdot ja itseasiassa alan suurimmat pelistudiot kuten ruotsalainen NetEnt on kertonut panostavansa entistä enemmän uusiin peleihin ja nimenomaan pelien innovaatioihin, sillä pelaajasukupolvi nuorentuu. Nykyiset nuoret ovat pelanneet erilaisia pelejä netissä jo pienestä pitäen, mutta ovat samalla tottuneet entistä monipuolisempiin, helppoihin ja mielenkiintoisiin peleihin. Tätä uutta sukupolvea ei kiinnosta ne samat pelit, joita heidän vanhempansa tai isovanhemmat pelasivat, ja siksi netin iGaming sektorille eli rahapelaamiseen on tulossa paljon uutta 2020-luvulla.

Suomen reitti?

Mitä Suomi tekee oman rahapelilakinsa kanssa jatkossa, on vielä täysin eräselvä. Hallituksen ajatuksia vastaan löytyy jo melkoisesti vastakkaisia ajatuksia eduskunnasta ja monet kyselevät jo erilaisia puolueettomia tutkimuksia, sille, miten Veikkauksen toimet oikein vaikuttavat pelaajiin ja varsinkin sellaisiin pelaajiin, joilla on taipumusta peliongelmiin. Veikkauksen lupa mahdollisen monopolin jatkumiselle on, että se olisi ainoa keino peliongelmien todelliseen torjuntaan tai vähentämiseen, mutta samanaikaisesti muut isot eurooppalaiset rahapeliyhtiöt ovat myös tekemässä ja luomassa entistä parempia järjestelmiä vastuullisen pelaamisen ympärille. Suomi ei ole tässä asiassa mitenkään etunenässä ja esimerkiksi pelaajien tunnistautuminen on Euroopassa jo paljon pidemmällä kuin Suomessa. Valitseeko Suomi Norjan tyylisen silmien ja rajojen sulkemisen, vai lähdetäänkö täälläkin Ruotsin, Tanskan, Saksan, Ranskan, Espanjan, Italian, Kroatian yms valitsemalla tielle lisenssijärjestelmä ja tiukkojen lakien kautta – joiden avulla myös markkinointi on täysin valtion käsissä, kun se nyt on suorastaan sanoen välillä painitermein selkä lattiaa vasten sillassa ja melkein selätettynä.