Politiikka ja sosiaalinen media

Vuonna 2016 Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa sosiaalisella medialla oli suuri vaikutus. Tammikuussa 2017 tiedusteluvirastot CIA, NSA ja FBI julkaisivat raportin, jonka mukaan Venäjän presidentti Vladimir Putin olisi järjestellyt vaikuttamiskampanjan, jonka tehtävänä oli edesauttaa Donald Trumpin valitsemista Yhdysvaltain presidentiksi. Raportin mukaan Venäjä olisi sekaantunut presidentinvaaleihin Venäjän tiedustelun hakkeroitua demokraattisen puolueen tietojärjestelmiä. Näistä tietojärjestelmistä saatuja arkaluontoisia tiedostoja oli julkaistu muun muassa dcleaks.comin sekä WikiLeaksin kautta. Myös kybervakoojia oli käytetty, sekä sosiaalisen median käyttäjille oli maksettu Trumpin tukemisesta. Trump itse myös tunnetaan ahkerana Twitter-sovelluksen käyttäjänä, ja hänen julkaisemansa twiitit herättävät paljon keskustelua. Trump nousi vaalien aikaan kansainväliseksi mediailmiöksi twiittaustensa seurauksena. Voidaan lähestulkoon sanoa, että Trumpista ei olisi tullut Yhdysvaltain presidenttiä ilman sosiaalista mediaa.

Suunnitelmallisuus ja ulkoinen näkyvyys

Vaaleissa eräs tärkeimmistä seikoista on näkyvyys. Onnistunut vaalikampanjointi saavutetaan näyttävällä ja persoonallisella kampanjalla, joka erottuu joukosta. Lohjalainen mainosteippaamo OmaLogo tarjoaa sinulle oivan mahdollisuuden näkyä ja saada toteutettua näköisesi vaalikampanjan puoluekantaan katsomatta. OmaLogon valikoima tarjoaa suuren määrän vaihtoehtoja näkymiseen haluamillasi painatuksilla banderolleista sekä julisteista autojen sekä liiketilojen teippauksiin. Jos haluat puolueesi tai vaikkapa oman vaalimainoksesi esimerkiksi t-paidan tai fleecetakin muodossa, OmaLogo tarjoaa myös laajan valikoiman erilaisia vaatteita laadukkailta merkeiltä, joihin painatuksia voidaan tehdä.

Digitaalisuuden merkitys kaikissa ikäluokissa lisääntyy

Vuosien saatossa vaalimainonta on muuttunut yhä enemmän ja enemmän digitaalisempaan suuntaan. Yhä useampi kansanedustaja viihtyy Twitterissä ja perinteinen paperilla mainostaminen on alkanut muuttua äänien kosiskeluksi sosiaalisen median puolella. Internet nähdään parhaana keinona mainostaa, koska Internetin käyttö kasvaa jatkuvasti ja sillä tavoittaa hyvin pienempiäkin yleisöjä sisältönsä puolesta. Televisiomainonta tunnetaan hyvänä vaalimainonnan kanavana jo vuosikymmenien takaa. Televisiomainoksilla saa laajan näkyvyyden mainoksille mutta sillä ei välttämättä tavoita nuorempia ikäluokkia, koska television katseluosuus on laskussa. Näiden seikkojen takia voimme tulla johtopäätökseen siitä, että mainonnan kentällä katse kannattaa suunnata verkkoon ja digitaaliseen mainontaan.

Kun aloittaa ajoissa saa jotain aikaiseksi

Jos ehdokkaalla on ajatuksia, ne on hyvä tuoda esille ajoissa. Me voimme auttaa tässä sekä täällä www.suomenpolitiikka.fi sivustolla kuin myös muualla digitaalisessa maailmassa – puoluekantaan katsomatta.

Comments are closed.